maanantai 31. maaliskuuta 2014

Oculus Rift Facebookin omistukseen – Pelikehittäjät nousivat takajaloilleen

Oculus Rift DK1Facebook ilmoitti viime viikolla ostavansa Oculus VR yhtiön joka on lanseerannut suositut Oculus Rift virtuaalilasit. Facebook maksaa 2 miljardia dollaria koko yhtiön ostamisesta, mukana on sekä riihikuivaa että Facebookin osakkeita.

Oculus Rift on virtuaalimaailman lähemmäksi tuova päähine joka ymmärtää pään liikkeitä, tämän avulla esimerkiksi pelimaailman tutkiskelu on aikaisempaa huomattavasti realistisempaa.

Oculus Rift lähti aluksi Kickstarter joukkorahoitus projektista ja nykyisellään siitä on julkaistu jo kaksi kehittäjäversiota myyntiin ja lopullinen kuluttajaversio on tulossa markkinoille myöhemmin.

Monet pelikehittäjät ovat olleet innoissaan Oculus VR:n tuotteesta ja uskoneet että yhtiö on onnistunut siinä mitä monet ovat jo vuosikymmeniä yrittäneet tehdä.

Oculus VR ei ollut vielä saanut Rifteistään lopullista versiosta valmiiksi vaan myy kehittäjille tarkoitettua versiota joka on ollut hyvin menestynyt, sillä useat pelitalot sekä yksittäiset kehittäjät ovat ilmoittaneet tukensa Oculus Riftille.

Pelikehittäjät eivät lämpene kaupalle:

Nyt kuitenkin tilanne on toinen, useat pelikehittäjät ovat nousseet Facebook diilin vuoksi takajaloilleen, esimerkiksi suositun rakentelupelin Minecraftin kehittäjä Markus Persson twiittasi tiistaina että he olivat keskustelleet Oculuksen kanssa Minecraftin tuomisesta Oculus Riftiin mutta Facebook diilin tullessa julki Persson päätti lopettaa keskustelut. ”Facebook pelottaa minua”- Persson sanoo twiitissään.

Tuleeko Facebook häiritsemään Riftin kehitystyötä?

Toiset kehittäjät taas pelkäävät Facebookin joko hidastavan tai muuten häiritsevän Riftin kehitystyötä kuten poistamalla yhtiön kehittäjiltä määrämisoikeuden kehitystyöhön.

Facebook sekä Oculus VR ovat kuitenkin ilmoittaneet että Oculus VR jatkaa omana tiiminään eikä Facebook tule puuttumaan tuotteen kehitykseen, ei ainakaan tässä vaiheessa.

Motiivi:

Facebook kuitenkin kiinnostui Oculuksen tuotteesta sen mahdollistamasta uudenlaisesta sosiaalisesta viestinnästä, jolla tarkoitetaan esimerkiksi virtuaalista tilaa jossa voisi nähdä tuttavansa ja sukulaisensa täysikokoisina 3D-hahmoina ikään kuin olisi heidän kanssaan oikeasti.

Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on esittänyt yllä kuvailtua visiotaan maailmalle kaupan julkaisussa.

Zuckerberg hehkutti myös muita mahdollisia sovelluksia Rifteille, osa jopa sellaisia missä Facebook ei ole edes mukana vielä: ”Kuvittele katsovasi huippupelejä kentän parhailta paikoilta tai opiskelevasi kansainvälisen opiskeljaryhmän kanssa parhaiden kouluttajien johdolla, vain laittamalla Riftit päähän.”

Näihin visioihin pelikehittäjät eivät ole lämmenneet. ”Me olemme kehittämässä pelejä, emme sosiaalisia työkaluja” useat sanovat kehittäjien foorumeilla.

Vaihtoehtoja sekä sovellutuksia:

Olisiko ollut parempi että Facebook ja Oculus VR olisivat mieluimmin tehneet kumppanuussopimuksen keskenään kuin että Facebook olisi ottanut yhtiön kokonaan haltuunsa? Ehkä.

Oculus VR kehitteli itse erilaisia käyttösovelluksia teknologialleen kuten esimerkiksi mainostus – ja esittelysovelluksia joten heillä itsellään on myös jonkinlainen visio tuoda virtuaalitodellisuus pelien ulkopuolelle.

Yksi käyttösovellus voisi olla vaikkapa asuntoesittelyt, joissa asuntoja voisi katsoa jo ennen kuin koko taloa on edes vielä olemassa.