torstai 26. helmikuuta 2015

Huhu: DirectX 12 mahdollistaa AMD:n sekä Nvidian näytönohjainten yhteistyön

DirectX 12 julkaistaan kun se on valmis

Tietokoneissa on ollut yleisenä normina se että AMD:n ja Nvidian näytönohjaimia ei voi hyödyntää samanaikaisesti grafiikkaa vaativissa sovelluksissa kuten peleissä. Tähän pulmaan Microsoft kehittää uudenlaista tekniikkaa jolla kortit saadaan tukemaan toisiaan.

Samaan tietokoneeseen voi toki asentaa eri valmistajien grafiikkaprosessoreilla varustettuja näytönohjaimia ja ne jopa toimivat siten että antavat kuvaa vaikkapa laajennetulle työpöydälle, kuitenkin pelisovelluksien käynnistyksen yhteydessä täytyy käyttäjän valita kummalle näytönohjaimelle haluaa pelin grafiikan piirtyvän.

Microsoftin tulevasta DirectX 12 grafiikkarajapinnasta on liikkunut huhuja joidenka mukaan se sisältäisi uuden ominaisuuden joka hyödyntäisi koneesta löytyvien näytönohjainten laskentatehon ja jakaisi kuorman kaikille grafiikkaprosessoreille, prosessorin valmistajasta riippumatta.

Tekniikan idea on hyvin simppeli mutta toteutus haasteellinen:

Yhteispiirtäminen jaetaan pelisovelluksen objektien kesken järkevästi siten jossa nopeampi ohjain hallitsisi suurinta osaa grafiikasta mutta jossa heikommasta olisi hyötyä esimerkiksi taustojen ja pienempien objektien piirtämisen yhteydessä, tämän kaiken optimoiminen voi olla melkoinen tehtävä toimintoa tukevien pelien pelikehittäjille tulevaisuudessa.

Toiminto tukisi toki AMD:n sekä Nvidian lisäksi myös esimerkiksi Intelin integroituja näytönohjaimia joita voitaisiin hyödyntää samalla tavalla.

Jos uusi toiminto toteutuu voi sillä olla erittäin mielenkiintoisia vaikutuksia nykyiseen ohjainkehitykseen, näytönohjainten alustariippuvaisista siltauksista voidaan päästä lopulta eroon. Vaikka DirectX 12 onkin vain Microsoftin alustoissa toimiva rajapinta on toiminnon toteutus hyvä päänavaus sille että kehitys on junnannut liian kauan paikoillaan ja muutosta tarvitaan.

Nykyisellään toiminto on kuitenkin pelkkä huhu:

Microsoftin oletetaan kertovan DirectX 12:sta enemmän maaliskuussa pidettävillä GDC (Game Developers Conference), joten tekniikan yksityiskohdista ja ylipäänsä huhun paikkaansa pitävyydestä saadaan tuolloin melko varmasti enemmän tietoa.

LÄHDE: Tom’s Hardware