tiistai 15. syyskuuta 2015

Operaattori vakoili naistoimittajan viestintää

Operaattori vakoili naistoimittajan viestintääVodafonen Australian maakonttori (VHA) on vakoillut erään naistoimittajan viestintää yrittäessään saada selville kuka yhtiössä on antanut toimittajalle tietoa yhtiön järjestelmistä.

Toimittaja Natalie O'Brien julkaisi vuonna 2011 jutun jossa tuotiin julki Vodafone Hutchison Australian eli VHA:n IT-järjestelmien heikkouksia, siinä muun muassa kerrottiin että Vodafonen käyttämä järjestelmä vuotaa kuin seula ja miljoonien asiakkaiden tiedot voivat päätyä helposti vääriin käsiin, eikä vähiten siksi että järjestelmän hallintatunnuksia jaeltiin avoimesti työntekijöiden välillä.

VHA:n johto ei ottanut juttua ilolla vastaan vaan aloitti sisäisen kampanjan jonka tarkoituksena oli saada selville O'Brienin tietolähteet, eli ne Vodafonen työntekijät jotka hänelle järjestelmän huonon tietoturvan toivat julki.

Vodafonella päätettiin tutkia toimittajan henkilökohtaisen puhelimen puhelintiedot sekä tekstiviestit jos niistä olisi jotain selvinnyt.

Harvemmin toimittajat käyttävät henkilökohtaista puhelintaan työasioiden hoitoon, monessakaan suhteessa se ei olisi järkevää.

Yhtiön sisäiset sähköpostit paljastivat tämänkin:

Se kuinka Vodafonen vakoilu tuli julki johtui yhtiön sisäisestä sähköpostienvaihdosta joka päätyi julkisuuteen, viesteissä varoiteltiin mahdollisista riskeistä joita vakoilun julkituleminen voisi yhtiölle aiheuttaa viranomaisten silmissä. Samoista sähköposteista selvisi myös että yhtiö olisi salannut järjestelmiensä tietoturvaongelmat viranomaisilta.

Myönnettiin mutta ei myönnetty:

Vodafone on nyt myöntänyt että yksittäisen asiakkaan tietoihin todellakin on menty, tosin yhtiö mainitsee edelleenkin ettei mitään väärää ole tehty ja tietoihin on mennyt "yhtiön entinen tai entisiä työntekijöitä".

Laaja tutkimus tulossa:

VHA:n toimista on vaadittu virallista tutkimusta josta voi seurata lopulta syytteitä yhtiön johdolle että yksittäisille nykyisille tai silloisille työntekijöille jotka ovat olleet tapauksessa mukana.

Australiassa jutun julkituleminen todellakin aiheutti sen mitä sähköposteissa varoiteltiin, puhelinyhtiön maine on pilalla ja varsinkin luotettavuus on pohjalukemissa viranomaiset myös tutkivat tapauksen läpikotaisin.

Senaatti on pitänyt kuulemistilaisuuden johon tuotiin myös yhtiön tapausta lähinnä oleva toimitusjohtaja Bill Morrow, tosin hän aloitti toimitusjohtajana vasta vuonna 2012, Morrow sanoi kuulemistilaisuudessa (katso video tästä) ettei ole ollut tietoinen toimittajan puhelintietoihin tunkeutumisesta ja uskalsi jopa epäillä koko jutun aitoutta.

Tapauksen sattuessa yhtiön toimitusjohtajana toimi kuitenkin Nigel Dews, jota ei ilmeisesti ole saatu kuultavaksi asiassa.

The Guardian seuraa tapausta läheltä.

LÄHDE: The Guardian