maanantai 30. maaliskuuta 2015

Tuoreimmat pelikonsolit syövät valtavasti virtaa kiinni ollessaankin

NRDC (Natural Resources Defense Council) tutki viime vuonna Yhdysvalloissa tuoreimpien pelikonsoleiden virrankäyttöä niiden ollessa suljettuna ja tutkimuksien lopputuloksena laskettiin että laitteet syövät energiaa yhteensä noin 400 miljoonan dollarin edestä vuodessa.

Huom. Juttu perustuu suurelta osin Yhdysvalloissa myytäviin konsoleihin, esimerkiksi EU:n alueella myytävässä Xbox One pelikonsolissa ei ole oletuksena Instant-On toimintoa päällä.

Tuoreimmat ja suosituimmat pelikonsolit Sony Playstation 4 sekä Microsoft Xbox One syövät Yhdysvalloissa virtaa 10-11 miljoonaa kilowattituntia vuodessa vaikka ne eivät ole päällä, luku on 2-3 kertaa enemmän kuin edellisen sukupolven Xboxit ja pleikkarit.

Konsolit kyllä sulkevat suurimman osan toiminnoistaan kun ne asettaa niin sanottuun Stand-by tilaan mutta esimerkiksi Xbox One kuuntelee jatkuvasti ympäristöään ja etsii verkosta pelipäivityksiä ja lataa niitä. Playstation4 etsii myös pelipäivityksiä ja lataa peliohjaimia tai mitä tahansa laitteita USB-porttiensa kautta.

Mikäli konsoleiden virransäästöominaisuudet olisivat oletuksena päällä ja laitteiden "Stand-by" toiminnot optimoitaisiin paremmin, voisi yksin Yhdysvalloissa säästää jopa 250 miljoonan dollarin edestä sähköä.

Tutkimuksen mukaan Xbox One kuluttaa noin 233 kilowattituntia vuodessa ja Playstation 4 puolestaan 181 kilowattituntia, eli 52kWt vähemmän kun lasketaan laitteiden kokonaiskäyttö koko vuodelle.

Tutkimuksen tuloksia:

Stand-by: PS4: 32%. One: 44%

Raportissa vertailtiin myös eri aikakausien konsoleiden virrankäyttöä:

Vertailutaulukko

Hieman on korjattu jo mutta ei tarpeeksi:

Tutkimusraportti julkaistiin viime vuoden toukokuussa ja sen jälkeen Sony että Microsoft ovat yrittäneet saada laitteidensa sähkönsyöntiään alas päin, tulos ei silti vieläkään vakuuta.

Pleikkari söi aikaisemmin enemmän virtaa jatkuvasti jos siihen oli liittänyt ohjaimen latautumaan, se latasi sitä vaikka kapulan akku oli täyttynyt. Sony julkaisi tähän ongelmaan päivityksen minkä johdosta se ei enää syötä kapulalle virtaa jos se on jo täynnä.

Microsoft on saanut vähennettyä sähkövaatimuksiaan sen ollessa Instant On-tilassa 15,7 watista 12,5 wattiin, se ei kuitenkaan ole läheskään tarpeeksi.

Xboxin Instant On -tila kuuntelee ja seuraa Kinectin avulla ympäristöään ja käynnistää laitteen erittäin nopeasti jos käyttäjä tekee eleen tai komentaa laitetta äänellä "Xbox on". Instant-On toiminto on oletuksena päällä ja jos käyttäjä ymmärtää sen käydä sulkemassa itse, löytyy se monen valikon ja välilehden takaa.

Microsoft harjoittaa säälimätöntä energiatuhlailua:

Xbox One kuitenkin syö vähemmän virtaa kun sillä pelaa pelejä (One: 112W, PS4: 137W) , se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että One syö aivan liiaksi virtaa kiinni olleessaan.

NRDC on yrittänyt painostaa Microsoftia muuttamaan Xbox Onen ohjelmistoa siten että toiminnon päällä olosta kysyttäisiin laitteen käyttöönoton aikana ja ilmoitettaisiin myös sen valtavasta virran tarpeesta.

NRDC:n johtaja Noah Horowitz hyökkääkin nyt suoraan Microsoftin kimppuun koska yhtiön valmistaman konsolin Instant On -tila syö aivan liikaa sähköä, eikä sitä voi oikein puolustella millään lailla muuta kuin korjata tilanne.

Blogissaan Horowitz sättii Microsoftia ja konsolin Instant On-toimintoa: "…se on vastuussa yli 40 prosentista koko laitteen sähköntarpeesta, on todella naurettavaa että toiminto josta kovin moni käyttäjä ei ole edes kiinnostunut, vie niinkin älyttömästi virtaa", -Horowitz jatkaa vielä: "Pistää miettimään yrittääkö Microsoft edes…"

Microsoft kuitenkin yrittää, ainakin se on lupautunut vähentää yhtiön negatiivisia ympäristövaikutuksia. Microsoft käynnisti vuonna 2012 ohjelman jonka tavoitteena on tehdä siitä hiilineutraali yhtiö.

Microsoftin lausunto hiilineutraalitavoitteestaan:

"Hiilineutraalisuus määritellään hiilidioksidin nollanettopäästöinä yli sadassa toimipisteessä maailmanlaajuisesti, kuten datakeskuksissa, ohjelmistojen kehityslaboratorioissa, toimistoissa ja työntekijöiden matkustamisessa." -Microsoft 2012

Microsoftin tavoitteet eivät kuitenkaan ole yltäneet laitekehityksen puolelle sillä hiilijalanjälki on melkoinen NRDC:n tutkimuksien mukaan.

Ongelma tosin taitaa koskea tällä hetkellä vain Yhdysvalloissa myytäviä pelikonsoleita koska laitevalmistajille ei ole maassa määrätty juuri minkäänlaisia vaatimuksia viranomaisten taholta, suuri osa yhtiöiden positiivisista ympäristötavoitteista ja ohjelmista on lähtöisin erilaisten ympäristöjärjestöjen painostuksesta.

LÄHDE: Noah Horowitz Blog, NRDC:n raportti (PDF)