Playstationin viimeisin laitepäivitys ei ollut niin merkittävä että Sony olisi halunnut kutsua sitä kokonaan uudella versionumerolla mutta tehoja on lisätty kuitenkin niin että myös 4K-pelit luonnistuvat.
Microsoft julkaisi Xbox One pelikonsolistaan pienemmän ja hiljaisemman S -mallin ja lisäsi tuen 4K-videontoistolle mutta grafiikkatehoa ei Microsoft saanut laitteeseen lisättyä kuitenkaan niin että myös pelikehittäjät ja siten pelit siitä hyötyisivät.
Toisin on Sonyn versiopäivityksessä, siellä Playstation 4 Pro malliin lisättiin toinen yhtä tehokas näytönohjain joka mahdollistaa niin 4K videot kuin myös pelien 4K-grafiikan. Sony ei kuitenkaan halua että pelikehittäjät alkaisivat tuottamaan vain Playstation 4 Pro yhteensopivia pelejä vaan toisivat nykyisiin ja tuleviin peleihin grafiikkapäivityksen jolla peli saadaan pyörimään 4K-natiivitarkkuudella, kauniimmilla grafiikoilla varustettuna.
Tekniikassa kyse on GPU-piirien siltauksesta jossa kumpaakin grafiikkapiiriä pystytään hyödyntämään laskentatehossa, silloin kun sitä vaaditaan. Peruspelien sekä sovellusten kanssa toinen GPU asetetaan nukkumatilaan. Siltaus mahdollistaa aikaisemman 1.8 teraflopsin laskentatehon nousun 4.2 teraflopsiin, uusi laskentateho on varsinkin VR-teknologian eduksi.
Grafiikkapäivityksen myötä Playstation tukee myös HDR-kuvanparannusta, HDR-kuvanparannus vaatii kuitenkin tuen näyttöpaneelilta.
Pleikka pullistui hieman:
PS4Pro on hieman suurempi kuin alkuperäinen (295 × 55 × 327 mm), se on myös saanut noin kilon verran lisää painoa (3,3 kg), siltauksesta johtuen laite syö nyt myös virtaa noin 145 wattia enemmän (MAX 310W).
PRO mallia ei myöskään toimiteta 500Gb kiintolevyllä vaan mukana on aina vähintään teran kokoinen kiintolevy, SSD-vaihtoehtoa ei ainakaan vielä ole tarjolla.
Pron mukana toimitettava ohjain ei ole saanut päivitystä, kyseessä on siis täysin sama Dualshock 4 ohjain mikä myös perusnelosen mukana toimitetaan.
LÄHDE: The Verge
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
"be excellent to each other"